Πώς να παραμείνουν τα παιδιά συγκεντρωμένα κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης;
Η πανδημία του κορωνοϊού επέφερε πολλές αλλαγές στην καθημερινή ζωή τόσο τη δική μας όσο και των παιδιών μας. Μία εξ αυτών είναι και η τηλεκπαίδευση. Η νέα αυτή συνθήκη επιβλήθηκε προσωρινά για να αντικαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία, ώστε να μη μείνει η ύλη της χρονιάς αδίδακτη. Την πρώτη μέρα πραγματοποιήθηκε με μεγάλη δυσκολία, καθώς παρουσιάστηκαν πολλά προβλήματα δικτύου που αποκαταστάθηκαν σε μεγάλο βαθμό τις επόμενες μέρες.
Ειδικά για τους μικρούς μαθητές, η τηλεκπαίδευση είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση που ενδεχομένως σε αρκετά παιδιά να δημιουργεί άγχος και ένταση αφού τους στερεί τη δυνατότητα να αλληλεπιδρούν με τους συμμαθητές τους. Επιπλέον, το οικιακό περιβάλλον δεν είναι πάντα πρόσφορο για την πραγματοποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αρκετοί γονείς εργάζονται από το σπίτι, πολλές μαμάδες την ώρα που διαρκούν τα διαδικτυακά μαθήματα θέλουν να μαγειρέψουν, να κοιμίσουν το άλλο τους παιδί κ.ά. Οι δουλειές με λίγα λόγια «τρέχουν»… Για να επιτευχθεί η ομαλή και ανεμπόδιστη λειτουργία της εξ αποστάσεως διδασκαλίας χρειάζεται πολύ καλή οργάνωση του περιβάλλοντος από τους γονείς.
Τι μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε στην καλύτερη συγκέντρωση των μικρών μαθητών;
1. Δημιουργήστε ένα δωμάτιο – σχολείο!
Επιλέξτε μαζί με το παιδί το δωμάτιο του σπιτιού που θα αποτελεί για τις συγκεκριμένες ώρες που πραγματοποιείται η τηλεκπαίδευση «το σχολείο του». Είναι πολύ σημαντικό να απομονώσετε το παιδί από τα υπόλοιπα ερεθίσματα για να μπορεί να συγκεντρωθεί, να οργανωθεί και να συμμετέχει στο μάθημα. Το ίδιο ισχύει και εάν έχετε περισσότερα παιδιά. Είναι καλό να μην επιτρέψετε να βρίσκονται όλα μαζί στο ίδιο δωμάτιο την ώρα της διδασκαλίας. Ακόμη κι εάν το σπίτι σας είναι μικρό παραχωρήστε στο καθένα ένα ξεχωριστό χώρο για να πραγματοποιηθεί το μάθημά του.
2. Οργανώστε «το θρανίο τους»!
Αφού λοιπόν διαλέξατε τον χώρο σειρά τώρα έχει και η οργάνωση της θέσης μελέτης του παιδιού σας. Η θέση του σώματός του παίζει καθοριστικό ρόλο στην απρόσκοπτη λειτουργία της εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Είναι απαραίτητο ο μαθητής να κάθεται καθιστός στο γραφείο ή το τραπέζι του και όχι ξαπλωμένος στο κρεβάτι, σαν να παρακολουθεί τηλεόραση ή όπως παίζει με το tablet, μιας κι έτσι είναι πολύ εύκολο να αποκοιμηθεί και να ονειροπολήσει.
Πρόσθετα, η καλή οργάνωση του γραφείου θα βοηθήσει σημαντικά το μικρό παιδί να καταλάβει ότι πρόκειται για μάθημα. Εκτός από τον υπολογιστή που σαφώς είναι απαραίτητος τοποθετήστε μπροστά του με τη σειρά τα βιβλία του, τα τετράδια του και την ύλη γραφής που θα χρησιμοποιήσει. Επίσης, είναι καλό να έχει κοντά του κι ένα σημειωματάριο / ημερολόγιο για να καταγράφει τις εργασίες που θα έχει για την επόμενη μέρα. Οποιοδήποτε άλλο ερέθισμα δύναται να παρασύρει το παιδί και να το κάνει να χάσει το ενδιαφέρον του για το μάθημα.
3. Φορέστε τους τα καθημερινά τους ρούχα!
Ειδικότερα για τα παιδιά των μικρότερων τάξεων η σωστή προετοιμασία καθορίζει και την επιτυχή διεκπεραίωση του μαθήματος, αφού η κατάλληλη ενδυμασία τα βοηθά να καταλάβουν ότι πρόκειται για κάτι σημαντικό που δεν επιτρέπει τα ρούχα του σπιτιού. Έτσι, βγάλτε τους την πυτζάμα και παρακινήστε τα να βάλουν τα καθημερινά τους ρόυχα σαν να πηγαίνουν μια τυπική μέρα στο σχολείο!
4. Νερό, χυμός και σνακ μόνο κατά τη διάρκεια του διαλείμματος!
Φροντίστε πριν την έναρξη της τηλεκπαίδευσης να έχει πάει το παιδί στην τουαλέτα, να έχει φάει και να έχει πιει νερό ώστε να είναι καθ’ όλα έτοιμο και να μην χρειαστεί να παραπονεθεί κατά τη διάρκεια του μαθήματος για κάποια ανάγκη από τις παραπάνω. Είναι καλό να του εξηγήσετε από νωρίς ότι δεν επιτρέπεται να διακόπτουμε το μάθημα για λόγους που μπορούμε να έχουμε τακτοιποιήσει από πριν!
5. Διάλειμμα μακριά από τις ηλεκτρονικές συσκευές!
Παρακινήστε τα παιδιά όσο διαρκεί το διάλειμμα να μείνουν μακριά από τη χρήση του υπολογιστή, του τάμπλετ και του κινητού τηλεφώνου, ώστε να καταφέρουν έστω και λίγο να απομακρυνθούν από την κυριαρχία της οθόνης. Μπορούν να φάνε κάτι, να πάνε στο δωμάτιό τους να ζωγραφίσουν ή να κάνουν ένα γύρο μέσα στο σπίτι για να κινηθούν σωματικά και να ξεπιαστούν.
6. Μην κάνετε τον δάσκαλο!
Η παρουσία σας την ώρα της τηλεκπαίδευσης είναι σαφώς απαραίτητη για τα μικρά παιδιά για να τα βοηθάτε να διαχειριστούν τις οδηγίες της εκπαιδευτικού ή τις ενδεχόμενες τεχνικές δυσκολίες. Ωστόσο, δεν χρειάζεται να εμπλέκεστε περισσότερο επιβραβεύοντας τις τυχόν επιτυχίες τους ή να χρησιμοποιείτε φράσεις όπως: «Μη χαζεύεις!», «Παρακολούθησε τη δασκάλα σου!», «Σήκωσε το χέρι σου να συμμετέχεις!», «Πες αυτό!» κ.ά. Είναι σημαντικό να παραχωρείτε στο παιδί την ελευθερία να εκφραστεί αυτοβούλως όπως θα έκανε κανονικά στη φυσική τάξη όπου η παρουσία των γονέων δεν είναι επιτρεπτή.
7. Εμψυχώστε τους συναισθηματικά!
Η παρούσα κατάσταση είναι πρωτόγνωρη για όλους μας! Πόσο μάλλον για την ευαίσθητη ψυχή των μικρών παιδιών! Εξηγήστε τους όσο συχνά χρειάζεται πως η τηλεκπαίδευση αποτελεί μια προσωρινή και απαραίτητη συνθήκη αυτή την εποχή, η οποία βεβαίως θα ξεπεραστεί στη συνέχεια εάν προσέξουμε όλοι και εφόσον ακολουθήσουμε τα μέτρα προστασίας της πολιτείας. Τονίστε τους ακόμη τα οφέλη που θα αποκομίσουν από αυτή τη νέα μορφή εκπαίδευσης όπως το ότι θα εξοικειωθούν σημαντικά στη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και πως δεν θα χάσουν την επαφή με τη δασκάλα και τους φίλους τους. Είναι καίριας σημασίας τα παιδιά να βλέπουν την τηλεκπαίδευση με θετική ματιά ώστε να μην μοιάζει στα μάτια τους βαρετή.
Με σωστή οργάνωση και αισιόδοξη διάθεση θα καταφέρουμε να ανταπεξέλθουμε στη νέα μορφή εκπαίδευσης. Μένουμε θετικοί και υποστηρίζουμε με τη στάση μας την προσπάθεια που επιτελείται από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές!
Καλή δύναμη!
Liakopoulou Anta: Classical Philologist / Professor of Greek Language & Literature – Special Education Teacher (MA in Special Education Needs) – Specialized in learning difficulties and behavioral problems.
Πηγή: https://www.weread.gr/4982/pos-na-parameinoyn-ta-paidia-sygkentr/